Nincsen „rossz” böjt – Isten végtelenül szeret minket…
Nem lehet „rosszul” böjtölni, ugyanakkor fontos az, hogy minden lemondásunkat és felajánlásunkat a szeretet vezérelje a húsvétot megelőző negyven napban, hangsúlyozza Tölgyesi Dávid diakónus. A gyakorlatát a Jézus Szíve Plébánián töltő szeminarista úgy véli: a közelgő ünnep misztériuma Isten végtelen szeretetére mutat rá.
Tölgyesi Dávid: A szeretet alapja, hogy megismerjük a másikat, áldozatot hozni pedig azért tudunk, akit szeretünk… (Fotó: Gergely Szilárd)
A nagyböjt negyven napja a bűnbánat és a befelé fordulás szent időszaka. Az Esztergomi Hittudományi Főiskola végzőse, Tölgyesi Dávid azt mondja, érdemes ezekben a hetekben még inkább elmélyülni Jézus életének és példabeszédeinek a tanulmányozásában.
– A Megváltó keresztje és feltámadása azt üzeni nekünk, hogy az Isten jó, és szeret minket, s ez az, amit most még inkább meg kell tapasztalnunk – véli. –Nem elég, ha felfedezzük magunkban a bűnt, és fájdalmat érzünk felette. Ahhoz, hogy gyógyulni tudjunk – vagyis megváltozzunk, jobb emberek legyünk –, éreznünk kell az Isten végtelen szeretetét.
Ebben az élményben úgy lehet részük a keresztényeknek, hogy megismerik Jézust és az Atyához fűződő szeretetkapcsolatát, amelyről számtalan tanítás, mint például a tékozló fiúéról szóló, megtalálható a Bibliában.
– Mielőtt a történetben szereplő fiatalember elhagyja a szülői házat, kikéri az örökségét, amit amúgy csak az apja halála után kaphatna meg. A fiú követelése arra utal, hogy egyáltalán nem érdekli, mi van az apával, él-e, hal-e – mutat rá Tölgyesi Dávid. – Ő mégis minden egyes nap hazavárja a gyermekét, s amikor végre megpillantja,nem törődve a korabeli zsidó szokásokkal, eléje fut, hogy megölelje és megcsókolja. Ilyen az Isten is: ennyire vár és szeret minket.
A Megváltó keresztje és feltámadása azt üzeni: Isten jó, és szeret minket
A szeretet alapja, hogy megismerjük a másikat, áldozatot hozni pedig azért tudunk, akit szeretünk – summázza a diakónus. A nagyböjtben, legyen szó lemondásról vagy felajánlásról, az a legfontosabb, hogy minden cselekedetet a szeretet vezéreljen.
– Hiába adakozom a szegényeknek, ha pusztán azért teszem, hogy a hiúságomat legyezgessem, vagy a környezetemben dicsekedjem vele – mondja. – Motiváljon inkább az a tudat, hogy szeretem az Istent, és a jó cselekedeteim által az Ő országát erősítem.
Hozzáteszi: ezekben a napokban ne csak a szeretetet, hanem a megbocsátást és az irgalmat is gyakoroljuk.Így könnyebb megtörni a bűn hatalmát, amire Ferenc pápa külön felhívja a keresztények figyelmét a nagyböjti üzenetében.
– Mint az egymást eldöntő dominók, úgy terjed a rossz a világban. A kamasz szemtelenkedik az édesanyjával, aki ezért ingerülten beszél a boltban az eladóval, ő pedig a munkatársán vezeti le a feszültségét, és így tovább… Tanulságos Szent II. János Pál pápa története, aki még mielőtt pap lett volna, egy kőfejtőben dolgozott.Munka után mindig betért abba a templomba imádkozni, amelyben Fausztina nővér a kinyilatkozásait kapta. A II. világháború alatt egyszer eltöprengett azon, miért ad teret az Isten a gonosznak? Miért engedi meg, hogy a világban tomboljon a gyűlölet, az őrület, a kegyetlenség? Később aztán világossá vált számára, hogy az Isten szabadságot adott az embernek és így a gonosznak is van helye a világban. De ez a gonosz nem végtelen: korlátot állít neki az Úristen, az Ő végtelen, irgalmas, emberek iránt érzett szeretete.
Így törik meg a gonosz hatalma a világban, és minden olyan emberben, aki ebben a szeretetben, irgalomban él, teszi hozzá a papnövendék. A nagyböjtben tehát – a bűnbánat mellett – önreflexiót is tarthatunk: megvizsgálhatjuk, hogyan reagálunk, döntünk bizonyos helyzetekben, s egyúttal gyakorolhatjuk a keresztényi hozzáállást. Tölgyesi Dávid szerint nincs olyan, hogy „rossz” böjt: bármiféle elhatározással is vágtunk bele ebbe az időszakba – van, aki ilyenkor lemond az édességről, más igyekszik segítőkészebb lenni, megint más gyakrabban vesz részt szentmiséken –, a Jóisten értékeli azt a szándékot, hogy szorosabbra akarjuk fűzni vele a szeretetkapcsolatot.
Nemes Dóra
- - -
A nagyböjt hamvazószerdán kezdődik és nagyszombatig tart. Mivel a vasárnapok nem tartoznak bele, az időtartama negyven nap, amely szimbolikus a Bibliában: Jézus is ugyanennyi időt böjtölt a pusztában, és a vízözön szintén negyven napig tartott. A nagyböjtben, Jézus szenvedéseire és kereszthalálára emlékezve péntekenként keresztutat végeznek a katolikus templomokban, így a nagykanizsaiakban is.