Szülinapi zötykölődés – A kisvasút nagy napja
Jubilál a Csömödéri Állami Erdei Vasút, amely éppen száz éve, 1918-ban kapta meg működési engedélyét. Az eredetileg erdőgazdálkodási és fakitermelési célokat szolgáló vasút ma már egyre fontosabb szerepet tölt be a turizmusban: évente mintegy 20-22 ezer utast szállít 32 kilométeren. Június végén, a kisvasút napján az ország minden pontjáról érkeztek érdeklődők a csömödéri vasútüzemhez, ahol családi programok sokasága várta őket.
Már most is kuriózum, a fejlesztések pedig szép jövőt ígérnek a kisvasútnak (Fotók: Fűr Tamás)
A Csömödéri Állami Erdei Vasút születésnapján ünnepi menetrend szerint közlekedtek a vonatok. Az egyik dízelmozdonyos járaton érkezett ide Szécsey István is, akiről utóbb kiderült, a kisvasutazás szakavatott rajongója. A budapesti férfi vasútgépészmérnökként dolgozik, és már több könyvet is írt a vonatokról. Csömödért minden nyáron felkeresi.
– Ez a hely mindenképpen kuriózumnak számít a hazai erdeivasút-hálózatok körében, amelyeknek a nagy részén ma már nem végeznek teherszállítást.Ezzel szemben itt még ízelítőt kaphatunk a kisvasúttörténet száz évvel ezelőtti hőskorszakából: láthatjuk a vonatokat eredeti funkciójukban, faanyag szállítása közben. De természetesen a turistajáratokon utazni sem utolsó dolog –tette hozzá Szécsey István. – Meggyőződésem, hogy minden kisvasútnak egyedi, utánozhatatlan hangulata van. Más a Mátrában vagy a Bükkben, és más a zalai dombok közt zötykölődni. Az illatok, a látvány… De ezt igazából nem lehet elmesélni, hanem, ahogy a reklám szól, át kell élni.
A kisvasút nagy napján sokan túrázással ünnepelték a jubileumot. A bakancsosok 13 kilométert tettek meg, aki pedig a Mocorgók-egyesülettel tartott, arra 45 kilométernyi kerékpározás várt. A szervezők úgy állították össze az útvonalat, hogy az a fiatalabbak és az idősebbek igényeit egyaránt kielégítse.
– Eddig 28 kilométert tekertünk le: Lentiből jöttünk, és Lovászi, Szécsisziget, majd Páka érintésével megérkeztünk Csömödérre, ahol most egy kicsit megpihenünk – magyarázta Kovács Erik, az egyesület elnöke. – Útközben megnéztük a szécsiszigeti bivalyrezervátumot és a pákai bunkerrendszert is.Ami a tájat illeti, nos, az felülmúlhatatlan. Mindig tud valami újat mutatni, turistáknak és helyieknek egyaránt.
A biciklisek szerint – bár egy-két pihenő- és szervizpont még jól jönne –, összességében egyre színesebb az őket érintő szolgáltatások palettája a térségben. A kínálat a jövőben tovább gazdagodhat, miután a Zalaerdő Zrt. – a Mura-program támogatásával – újabb fejlesztéseket tervez, s ezekben nagy szerepet szánnak Magyarország jelenleg legnagyobb, 109 kilométer hosszú erdei vasútjának is.
Cseresnyés Péter: Ha a turizmus fejlődik, a térség megtartó ereje is nő
– A Mura-program egyik pillére az aktív turizmus fejlesztése, ennek pedig egyik eszköze lehet a csömödéri kisvasút – fogalmazott Cseresnyés Péter országgyűlési képviselő, a program miniszteri biztosa. – Szeretnénk, ha az erdei vasút szolgáltatásait idővel összekapcsolhatnánk például a sportolással, a kerékpározással és a kirándulással, s így egy gazdag, akár többnapos vagy többhetes elfoglaltságra is elegendő kínálattal fogadná Murafölde az idelátogatókat. Gondoljunk csak bele: abban az esetben, ha valaki elfárad, vagy kifejezetten úgy tervezi az útvonalát, hogy az érinti valamely megállót, egyszerűen felszállhat egy, a kerékpár szállítására is alkalmas vonatra, s azon utazhat tovább a következő állomásig vagy vissza a szállásáig.
A politikus emlékeztetett rá: amennyiben Murafölde turizmusa fejlődésnek indul, úgy a térség megtartó ereje is nő, hiszen a turizmus kéz a kézben jár a szolgáltatói szektorral, ezen belül például a vendéglátással.S minél inkább nő a forgalom, annál több munkaerőre lesz szükség. A végső cél az, hogy az elöregedő falvak visszanyerjék a városokkal szembeni vonzerejüket, s egyre többen találják meg a boldogulásuk feltételeit – helyben. Cseresnyés Péter azt is hangsúlyozta, a Zalaerdő Zrt. nemcsak a kisvasút fejlesztésével járul hozzá a térség turizmusának fellendítéséhez: a gazdasági utak felújításával újabb és újabb szakaszokat lehet majd beemelni a kerékpáros túraútvonalak közé.
Nemes Dóra
Tervek – nagyban
A rendezvény megnyitóján Rosta Gyula vezérigazgató elmondta, a Zalaerdő Zrt. az elmúlt időszakban is folyamatosan korszerűsítette az erdei vasutat, valamint bővítette az ehhez kapcsolódó turisztikai szolgáltatásait. A jövőben újabb mozdonyfelújítások, jármű- és pályaszerkezet-korszerűsítések várhatók, továbbá Kistolmács felé meghosszabbítják a vasútvonalat, és új megállót építenek. Ezen kívül pedig személyszállításra is alkalmassá teszik a Törösznek és Szentpéterfölde közti erdei iparvasúti vonalszakaszt.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Kanizsa Lokálpatrióta Hetilapban jelent meg. A megjelenés időpontja: 2018.07.06.