Kézipoggyásszal utazni művészet – a magyar utazók jól ismerik a pakolós praktikákat
Tízből nyolcan poggyásztrükkel repülnek, a legbosszantóbbnak pedig az ülésrugdosást tartják a magyarok, ha repülőre szállnak – derült ki a Groupama Biztosító és az OTP Bank megbízásából készült országos reprezentatív kutatásból. A nyaralók többsége ma már biztosítással vág neki az útnak, melyek jellemzően legalább nyolcnaposak.
2025-ben minden harmadik honfitársunk tervez repülős nyaralást. A legtöbben európai úti célt választanak, de lenne hajlandóság 8 vagy akár 10 órás repülőút megtételére is – ennyi idő alatt például New Yorkba is el lehet jutni egy átszállással Budapestről.
Nem meglepő, hogy a repülős utak a legdrágább nyaralások, melyekre átlagosan 700 ezer forintot szánunk – ez több mint kétszerese az autós vagy buszos utak várható költségének.
A repülőutat tervezők többsége pontosan tudja, hogyan fér el csomagja egy hosszabb pihenés alatt egyetlen kabinbőröndben. A magyar utasok kétharmada kézipoggyásszal vág neki a repülős nyaralásnak – a válaszokból az is kiderült, hogy ezzel legfeljebb öt-hat napos utat tudnak kényelmesen megoldani. A helyszűkét kreatív megoldásokkal kompenzálják: négyötödük már alkalmazott valamilyen „poggyászhacket”.
A legismertebb és a legtöbbek által bevetett praktika a ruhák gurigába tekerése hajtogatás helyett: a válaszadók 28 százaléka ismeri és 18 százaléka használja is ezt a módszert. Ugyancsak népszerű a „beöltözés”, hogy kevesebb holmi kerüljön a bőröndbe.
Vannak, akik extra helyet varázsolnak egy nyakpárna telepakolásával vagy kihasználják a duty-free vásárlásnál kapott táskába pakolás lehetőségeit. Érdemes is, hiszen a repülővel utazók fele vásárol valamit a reptéri boltokban.
Ülésrugdosók, hangoskodók és bulizók – ők a legidegesítőbb utastársak
Egy hosszú repülőút során rengeteg apróság tud bosszantóvá válni. A válaszadók közel fele szerint az ülésrugdosók a legzavaróbbak – azok, akik mozgatják az előttük lévő ülést, beletámasztják a térdüket a háttámlába vagy csapkodva hajtják fel a tálcát. A második leggyakoribb panasz a túl hangosan beszélgető utasokra vonatkozik, míg a dobogó harmadik fokán az ittas vagy az utazást bulinak gondoló utastársak szerepelnek. Az utazók negyedét zavarják a síró kisgyerekek – érdekes módon ennél toleránsabbak azokkal, akik lehúzzák a cipőjüket, teljesen elfoglalják a fejük feletti poggyászrekeszt vagy végigromantikázzák az utat.
A biztosítás sokakat megmenthet a bosszúságoktól
A felmérésből az is kiderült, hogy a külföldre készülők kétharmada tervez utasbiztosítást kötni, annál is inkább, mert sokaknak már volt rossz tapasztalata. A válaszadók több mint negyedével történt már valamilyen káreset a külföldi nyaralás alatt, legtöbben a járatkésést vagy járatkimaradást említették. Emellett a fiatalabbak a pénztárca vagy egy értéktárgy ellopását és a poggyász eltűnését emelték még ki.
Jó hír a kézipoggyásszal utazóknak
Az Európai Parlament közlekedési bizottsága nemrég megszavazott egy javaslatot, amely véget vethet a rejtett kézipoggyászdíjaknak.
A tervezet szerint az utasok felár nélkül vihetnek magukkal egy kisebb személyes táskát és egy maximum 7 kilós, 100 cm-es (például 30x30x40-es) kézipoggyászt a repülők fedélzetére.
Bár a szabályozás még nem lépett életbe, a változás sokak utazását teheti kényelmesebbé és kiszámíthatóbbá. Addig is érdemes alaposan átböngészni a választott légitársaság poggyászszabályait és okosan pakolni.
A feladott poggyásszal utazóknak érdemes résen lenniük, és az átvételnél figyelni arra, hogy nem rongálódott-e meg csomagjuk. Ha baj történik, fontos még a reptéren igazolást kérni a poggyászkezelő cégtől arról, hogy a bőrönd az utazás során sérült meg. Ha a csomag eltűnik vagy késik, ugyancsak igényelhető kártérítés a legtöbb biztosítónál. Utazás előtt érdemes átnézni a szolgáltatások listáját és ellenőrizni, hogy mi számít káreseménynek, hogy senkit ne érhessen kellemetlen meglepetés.
turizmus.com