Digitális kompetencia az iskolákban
A technika rohamos fejlődésével együtt a világunk is nagyban megváltozott, ez alól nem kivétel az oktatás sem. Pár évvel ezelőtt még az informatika-tantárgy keretein belül ismerkedtek a diákok a számítástechnika eszközeivel és használatukkal.
Az informatika-tantárgy is nagy hangsúlyt fektetett az alkalmazói programok használatára, az információ szerzésre, értelmezésre és az elektronikus kommunikációra. Az informatika-tananyagban több lexikálisismeret-elvárása volt, például számítógép-generációk, háttértárak ismerete. A programozás és algoritmizálás csak emelt szinten jelent meg, nem volt általános része az alapszintű tananyagnak. Napjainkban azonban már digitális kultúra névvel található meg ez a tantárgy. 2020 szeptemberétől vált kötelezővé a középiskolákban, felváltva az informatikát. A tananyag négy fő témakör köré csoportosul: informatikai eszközök használata, digitális írástudás, problémamegoldás és a digitális társadalom ismeretei.
– Gyakorlati orientációjú, a tanulók projektmunkák, feladatok és együttműködési tevékenységek során sajátítják el a tudást. A programozás és algoritmikus gondolkodás már általános iskolában játékos formában kezdődik, és a digitális kultúrában hangsúlyosabb szerepet kap, mint az informatika tantárgyban volt. Az érettségi követelmények is változtak. Középszinten: megjelenik a programozás feladat, ami eddig csak emelt szinten volt, de megszűnt a szóbeli felelet. Emelt szinten HTML, CSS, SQL ismerete is szükséges. Szóbeli tételeknél is van változás, a korábbi elméleti ismeretek, pl. számítógép-generációk, hálózati ismeretek, könyvtárismeret helyett, gyakorlatiasabb kérdések vannak. A szóbeli két részből áll. Az első rész szövegszerkesztés-, számítógépes grafika és képszerkesztés-, bemutatókészítés-, publikálás a világhálón, táblázatkezelés, és adatbáziskezelés-témakörből áll, míg a második rész egy programozási feladat megoldása és bemutatása – tudtuk meg Kele Krisztiántól, a Batthyány Lajos Gimnázium pedagógusától.
Ahogy arról már egy korábbi cikkünkben is beszámoltunk, az oktatási intézményekben jelenleg is folyik egy kompetenciamérés a digitális kultúra területén. A digitális írástudást, algoritmikus gondolkodást, adatkezelést, illetve információs technológiák használatát mérő tesztek azt vizsgálják, hogy a tanulók a digitáliskultúra-tantárgy tanulása során szerzett ismereteiket mennyire tudják alkalmazni különböző, a digitális eszközök használatát igénylő mindennapi helyzetekben. A mérés illeszkedik a digitáliskultúra-kerettantervhez, egyúttal a tantárgy szemléletváltására jellemző tantárgyi integritás elvét érvényesítve.
SZABÓ Fanni
(Megjelent a Kanizsa Újság 2025. május 28-ai számában.)