Egy körforgalom elágazásai
Július első napjaiban az ívóvízvezeték kiváltásával elindult a Hevesi-Rózsa utca körforgalmának kiépítése. Kanizsán elég, sokak szerint túl gyakori forgalomszervezési megoldás ez, így azt nem lehet mondani, hogy egy újabb láttán az emberek lázba jönnének. Az ugyanakkor mégis kuriózum, hogy e fejlesztés kapcsán 18 év telt el az első előterjesztés és az első kapavágás között.
Károlyi Attila többször említette a közgyűléseken, hogy ezt a projektet már 2006-ban felvetette egykori képviselőtársával, a fideszes Horváth Istvánnal közösen. Azt a már online is fellelhető jegyzőkönyvek is megerősítik, hogy Károlyi Attila valóban nehezményezte a 2007-es(!) költségvetés tárgyalásakor, hogy miért maradt ki az erre szánt forrás. „November 23-án terjesztettem a november 23-ai soros nyílt ülésre egy önálló képviselői indítványt, amely körében határozatot hozott az önkormányzat, amely elrendelte a város közlekedési rendjének feltételeinek azonnali felülvizsgálatát, és ez kiterjedt, ez a felülvizsgálat a közvilágítással kapcsolatosan megkötött szerződésekre, és itt szeretnék nagy tisztelettel utalni arra, és remélem, Horváth István képviselőtársamnak a hangját is fogom majd hallani ebben a körben, hogy az az ominózus körforgalom a Hevesi út – Rózsa út kereszteződésében nem nagyon látszik kiviláglani ebből a költségvetési tervezetből…” – ez volt az egyik felszólalása Károlyi Attilának az ügyben. Horváth István nem hátrált ki és felelt a megszólításra: „Károlyi képviselőtársam megszólított és úgy gondolom, hogy tényleg szólnom kell. Én messzemenően támogatom azt, hogy a Hevesi utca és a Rózsa út kereszteződésében megépüljön a körforgalom, de ha azt nézem, hogy a Magyar utcán közel 100 millió Ft-ba került az a körforgalom, amit megépítettek, azt gondolom, hogy perpillanat ebben a költségvetésben nincsen olyan pénz, amit át tudnánk csoportosítani...” A Marton István polgármestersége alatti költségvetést végül 17 igen és 8 nem szavazattal fogadta el a testület.
A körforgalmi ötlet életében ezt követően jelentős ugrás következett, hiszen a következő, általunk publikált mozzanat 2020 decemberére datálódik. Akkor egy sajtótájékoztatón Fodor Csaba több körforgalom kiépítését helyezte kilátásba, egyet a Hevesi és a Rózsa utca találkozásához, egyet a Petőfi utca és az elkerülő érintkezéséhez, valamint egyet az elkerülő és a Hevesi utca csatlakozásához. Ezt követően jött a Covid, majd a rendkívüli jogrend, így eltelt egy újabb év, mikor az ÉVE ismét elővette a témát. Akkor Horváth Jácint több olyan leendő fejlesztésről számolt be, ami, mint fogalmazott, csak álom volt a Fidesz vezetése alatt. Kiemelte a Rózsa-Hevesi körforgalmat és a Keleti városrész parkolóit. Alig néhány héttel később, 2021 novemberében tartották a 7-es főútvonal és a Petőfi utca kereszteződésénél a körfogalom átadóját, amire Cseresnyés Péter nem hívta meg Károlyi Attilát. Pedig az ÉVE politikusa a két körforgalom ügyét – 7-es és Petőfi, Hevesi – Rózsa – együtt vitte. Kérdésünkre Károlyi azt is felidézte: rengeteget lobbizott értük, mígnem egyszer Büki Zoltán, a Magyar Közút Zrt. osztályvezetője közölte vele, hogy „nem kell már annyit ugrálnod, hiszen a közeljövőben kormányhatározat fog születni erről a kérdésről.”
A gazdasági válság azonban ismét nem tett jót a Hevesi-Rózsa körforgalomnak, így újabb kényszerszünet következett. 2023 októberében Károlyi Attila aztán sokadszorra visszahozta a közgyűlés elé, egy polgármesternek intézett felszólalással, miszerint: több mint 10 éve forszírozza ezt, mégsem tájékoztatta semmi változásról a polgármester. Holott Károlyi tudja, hogy haladhatna az ügy. Majd arra is utalt, hogy a késlekedéshez biztosan „semmi köze” Cseresnyés Péternek. Végül aktivizálódásra szólítja fel a polgármestert. Balogh László válasza, ismerve a 2024-es önkormányzati választás eredményét, még érdekesebben hat. Elmondta ugyanis, hogy a szükséges leveleket megírta, s a Képtár és a körforgalom kapcsán is jó pár telefont tett meg. Hozzátette azt is, hogy a jóindulatú emberek látják, hogy ő teszi a dolgát, s mindezt majd jövőre (tehát 2024-ben) eldöntik a választók. Mint mondani szokás, a többi már történelem.
2024 januárjában arról írtunk, hogy hosszas huzavona után, végre pont került a Hevesi-Rózsa körforgalom kiépítésének végére. Akkor az ÉVE arról számolt be, még idén elkészül a körvártatípusú átalakítás. A történet azonban újabb fordulatot vett, talán nem mellékes tényező, hogy néhány hónappal a választások előtt történt mindez. Mint kiderült, hiába voltak 2020-tól készen a tervek, az E.ON visszadobta és vezetékkiváltáshoz kötötte a munkát. Az esetet akkor így értékelte Fodor Csaba, az ÉVE frakcióvezetője: „2020-ban kiválóak voltak ezek a tervek, mindenki támogatta, most valamilyen oknál fogva, ugyanezeket a terveket nem, nem volt tehát módosítás egy centi sem, nem volt jogszabály-módosítás egy centi sem, érdekes módon, ezeket a 2020-as terveket 2024-ben ugyanazok, akik akkor támogatták…S itt az ugyanazok alatt, személy szerint is ugyanazokat értem, az ügyintézőt, a hozzájárulás aláíróit, mindenkit. Most ugyanazok nem járulnak hozzá. Mindenkinek a gondolataira bízom, hogy vajon miért állt be ez a helyzet…” Ezen a 2024 márciusi közgyűlésen arról is döntöttek, hogy a polgármester helyett Fodor Csaba fogja képviselni a várost a projekt következő tárgyalásain.
Ezek az egyeztetések úgy tűnik sikeresek voltak, hiszen 2024 júliusában véget ért a kálvária, s valóban elindult a munka. A Vízmű szakemberei az ívóvízvezeték kiváltásával kezdtek. Amint a cég szakemberei végeznek, az E.ON vonul fel, hiszen a gázvezetékekkel is el kell végezni ugyanezt. A múlt heti interjúnkban Károlyi Attila elmondta, pontos részleteket kapott a kivitelezésről, így kijelentheti, hogy az építés nem akadályozza a csomópont közúti forgalmát, csak az anyaglerakás lehet ez alól rövid kivétel. A projekt összköltsége 85 millió forint és körvárta formát kap, azaz előre gyártott, vasbeton elemekből állítják össze a belső szigetét.
MIKÓ-BARÁTH György
(Megjelent a Kanizsa Újság 2024. július 17-ei számában)