Átlagosan 40 ezer forintot tervezünk ajándékokra, 27 ezret pedig ételre költeni karácsonykor
Az E.ON Hungária Csoport legfrissebb kutatása azt is vizsgálta, mennyire szempont a fenntarthatóság az év legszebb ünnepén:
- 10-ből 9 magyar öltözteti ünnepi díszbe otthonát, a karácsonyfát állítók közel fele választja az élő fenyőt
- A díszítésnél fontos szempont az energiahatékonyság: az ünnepi fényekhez a dekorálók 79 százaléka LED-es, alacsony fogyasztású égőt használ
- A magyarok háromnegyedénél az ajándékok kiválasztásakor fontos szempont, hogy hasznos legyen
- A szülők közel kétharmada törekszik rá, hogy gyermekét arra tanítsa, hogy olyan ajándékot kérjen, amit tényleg használni fog
- A megkérdezettek 13 százalékánál a kukába kerül a felesleges karácsonyi étel, 36 százalékuknál a fagyasztóba
Bár abban megoszlanak a vélemények, ki, mennyire szereti a karácsonyi készülődést és az ezzel járó vásárlásokat, tízből nyolc ember tervez idén karácsonyi ajándékot venni vagy készíteni, átlagosan hat főnek, összesen 40 ezer forintért - ez derült ki az E.ON Hungária Csoport országos, reprezentatív, karácsonyi kutatásából. A felmérés arra kereste a választ, hogy megjelenik-e a fenntarthatóság mint szempont a karácsonyi készülődésben amikor ajándékokat választunk, dekorációt készítünk vagy épp az ünnepi étkezéseket tervezzük.
Hasznos és tartós ajándékban gondolkodunk
A felmérés eredménye szerint a megkérdezettek háromnegyedének kiemelten fontos, hogy hasznos ajándékkal lepje meg szeretteit, és a szülők közel kétharmada törekszik rá, hogy gyermekét arra tanítsa, olyan ajándékot kérjen, amit tényleg nagyon szeretne, és használni is fog. Az effajta tudatosságnak az anyagi szempontok mellett az lehet a másik oka, hogy tízből heten gondolják úgy, hogy az emberek rengeteg olyan dolgot vásárolnak karácsonykor, amire igazából nincs is szükségük.
A kutatás eredményei alapján ajándékvásárláskor a környezetvédelem mint szempont háttérbe szorul. Bár a csomagolóanyagokat, főképp az ajándéktasakokat az ajándékozók többsége igyekszik újrahasználni, arra már kevésbé figyelünk, hogy az újrahasznosított papírból legyen, esetleg alternatív csomagolást alkalmazzunk. Pedig a válaszok alapján a magyarok több mint egyharmada számára örömet okoz, ha a kapott ajándék csomagolásán, vagy magán az ajándékon látszik, hogy a környezet védelmére is gondolt az ajándékozó. Fenntartható megoldásként viszont egyre népszerűbb az újrahasznosítás egy másik formája: a válaszadók 30 százaléka olyan ajándékot is tervez idén, amire neki már nincs szüksége, de jó állapotú és tudja, hogy más örülne neki. Jellemzően a szűkebb családnak, közeli barátoknak tervezünk idén ajándékozást, a 18-65 éves lakosság közel ötöde pedig gondol jótékonykodásra is a karácsonyi ünnepek idején, és a rászorulóknak is ajándékoz.
Energiahatékony ünnepi fények
Ahogy az ajándékozás, úgy otthonunk ünnepi díszítése is együtt jár a karácsonnyal. A felmérésre adott válaszok alapján tízből kilenc ember dekorál, a legnépszerűbb természetesen a karácsonyfa; csaknem minden második válaszadó élő karácsonyfát állít. Bár a lakosság 60 százaléka úgy vélekedik, hogy az emberek többsége túlzásba esik a karácsonyi dekoráció vásárlása során és egyáltalán nem figyel a környezettudatosságra, a válaszokból az is kiderül, hogy a magyarok 90 százaléka legalább 2-3 éve ugyanazokat a díszeket használja, és több mint a fele saját maga is készít ünnepi dekorációt. A megkérdezettek harmada próbál olyan díszeket használni, melyek természetes, környezetbarát alapanyagokból készültek, és szintén harmaduk kerüli a műanyag díszeket. A dekorálók 79 százaléka arra is figyel, hogy a használt égősorok energiahatékonyak legyenek: elsősorban LED-es, alacsony fogyasztású izzókat vásárol.
Sütés-főzés az ünnepek alatt
Bár a kutatás alapján idén is szűkebb családi körben ünneplünk, átlagosan 5 főt tervezünk otthonunkban vendégül látni karácsonykor, a megkérdezettek fele az ételek mennyiségét nem a vendégek számához szabja: az ünnepi asztalra sokkal több és többféle étel kerül, mint általában. A lakosság kétharmadánál nem telhet el karácsony sütés-főzés nélkül, és a klasszikus ételek mellett a megkérdezettek 36 százalékánál különleges ételek is helyet kapnak az asztalon. Átlagosan 27 ezer forintot tervezünk költeni étel-italra az ünnepek alatt.
A magyarok csaknem fele figyel arra, hogy amiből lehet, nagyobb kiszerelésű terméket válasszon a több kisebb helyett, és a megkérdezettek 37 százaléka igyekszik hazai, szezonális alapanyagokat használni a menühöz. Bár a válaszok alapján az étkezések során 10-ből 4 ember figyel a mértékletességre, és próbál nem túlzásokba esni, még így is sok étel marad meg karácsony után. A válaszolók több mint harmada a megmaradt ételeket lefagyasztja későbbre, de a megkérdezettek 13 százalékánál sajnos a kukába kerül a felesleges karácsonyi étel.
Az E.ON hisz az összefogás erejében, és abban, hogy közösen mérsékelhetjük az éghajlatváltozás negatív hatásait. Fő célja, hogy 2030-ig felére csökkentse károsanyag-kibocsátását, 2050-re pedig karbonsemlegessé tegye működését. Nemrég indult kihívását, a Föld bajnokait is azzal a szándékkal hívta életre, hogy segítsen a fenntartható gondolkodást egyre inkább a mindennapok részévé tenni. Jelenleg futó kihívása abban nyújt segítséget, hogyan ünnepelhetjük az év legszebb ünnepét fenntarthatóbban, zöldebben.
* A kutatás az E.ON Hungária Csoport megbízásából 2021. november végén készült 1000 fő megkérdezésével, és a 18-65 éves lakosságra reprezentatív.