ÉVE sajtótájékoztató: A helyi Fidesz bűne, hogy az M9-es utat nem az eredeti nyomvonalon, Nagykanizsa felé vezetik

facebook megosztás

A helyi Fidesz történelmi bűne, egy merénylet dél-Zala és Nagykanizsa ellen, hogy az M9-es utat nem az eredeti nyomvonalon, Nagykanizsa felé vezetik – fogalmazott Horváth Jácint, az ÉVE frakcióvezető-helyettese. A mai, Berta Krisztiánnal közösen tartott sajtótájékoztatón a politikusok kiemelték: a nemrégiben bejelentett fejlesztésnek, melynek alapján a 74-es főutat kétszer kétsávossá bővítik Zalaegerszeg és Nagykanizsa között, gazdasági hatékonysága erősen kérdéses, hiszen a déli területek forgalmát az M9-es, míg a szlovén-horvát forgalmat az M86-os viszi el, így Nagykanizsa elesik attól a lehetőségtől, hogy gazdasági csomóponttá váljon.  

2018 márciusában járt a Kanizsa TV stúdiójában Orbán Viktor. Magyarország miniszterelnöke akkor elmondta: régi terv már, hogy az M9-est Nagykanizsán kötik be az M7-esbe, és ezt a kormány meg fogja valósítani. 

– Önök egy sajátos helyen vannak. Ez korábban, mintegy 50-100 évvel ezelőtt kifejezetten nagy fejlődési lehetőséget adott a városnak, de most egy olyan sarkában vannak a megyében, amit ha nem kötünk be a közlekedési úthálózatba az M7-en túl, más irányokba is, akkor ki fognak maradni a fejlődési zónákból. Ezért fontos, hogy megtaláljuk a megoldást, s egy négysávos úttal összekössük Kanizsát Zalaegerszeggel, s erről már régóta tárgyalok Cseresnyés Péterrel. Zalaegerszeg össze lesz kötve Szombathellyel, ami azt jelenti, hogy egy ipari zónához tud így csatlakozni Nagykanizsa. S nagyon régi terv, hogy az M9-est is elhozzuk ide, annak a hídját egyébként még az első kormányom idején 1998-2002 között megépítettük Szekszárdnál, a Duna-hidat. Így az M9-est, ami az Alföldről jön, el tudjuk hozni ebbe az irányba, s itt kötjük be Nagykanizsánál az M7-esbe. Ez a terv is az asztalon van, meg fogjuk valósítani – mondta Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke.

A mai tájékoztatón Berta Krisztián önkormányzati képviselő elmondta: abban teljes mértékben egyetértenek a 2018-as Orbán Viktorral, hogy az M9-est Nagykanizsánál kell bekötni az M7-esbe, így biztosítva az ipari zónák elérését, és a dél-zalai térség fejlődését. Ugyanakkor az szerintük megmagyarázhatatlan, hogy miért rúgta fel a Fidesz a már évek óta kész, Kanizsa számára sokkal előnyösebb terveket, és az is nehezen értelmezhető, hogy ezt a helyi Fidesz miért értékeli sikerként.

– Cseresnyés Péter azt mondta, lényegét tekintve mindegy, hogy kétszer kétsávos 74-es vagy M9-es, merthogy a funkciója ugyanaz. Mi úgy gondoljuk, hogy nagyon nem ugyanaz a funkciója. S úgy látszik ebben Orbán Viktorral egyetértünk, hiszen Orbán Viktor is azt mondta a Kanizsa TV-ben még 2018. március 29-én, hogy olyan szegletében vagyunk a megyének, ami az utóbbi években kiesett a fejlődési zónából, s ha nem építik meg, nem itt kötik be az M9-est az M7-esbe, akkor további évekre el is vágjuk magunkat a fejlődési zónáktól, régióktól – fogalmazott Berta Krisztián, az ÉVE önkormányzati képviselője.

Horváth Jácint elmondta, 2016-ban teljes egyetértés volt az érintett megyei jogú városok vezetői között, hogy az M9-est a már elkészített nyomvonalterv alapján kell megépíteni. Az ÉVE frakcióvezető-helyettese a Regionális Fejlesztési Ügynökségnél is tevékenykedett, ezért meggyőződhetett arról, hogy a nyomvonalterv és a környezeti hatástanulmány már elkészült. Így döbbenten hallottak arról, hogy ezeket az előkészületeket a kormány mind – ahogy fogalmazott – kukába dobta.

– A gazdasági megtérülése ennek a leendő négysávos 74-esnek nem fog kijönni, így a megépülése is nagyon erősen kérdéses. S beszélünk ezzel szemben egy olyan útról, ami meg már részben elő van készítve. S a gazdaság szereplői pedig azt keresik, hogy hol tudnak közlekedési csomópontokban letelepedni, gyártóbázist, s logisztikai bázist is egyben létrehozni ezekben a közlekedési csomópontokban. Ami így nem Nagykanizsán lesz, hiszen Kanizsán nem lesz két tranzitútnak csomópontja, hanem tőlünk keletre lesz ez – mondta el Horváth Jácint, az ÉVE frakcióvezető-helyettese.

A mostani fejlesztési terv szerint 2030-ig elkészül a 74-es út bővítése. Az ÉVE két politikusa ugyanakkor kiemelte: tudják, hogy bizonyos városoknak nagyon erős lobbiereje van, ennek ellenére el kell érniük, hogy a 2022-es választások után az új, nemzeti egységkormány felülvizsgálja a mostani döntést.

M-B.Gy.

(Képek: Kanizsa TV)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.