Útlevelek: nagy változtatásra készül a magyar kormány
Szigoríthatja az útlevelek kezelését és az útiokmány-adatokhoz való hozzáférést a kormány egy friss rendelettervezet szerint. A javaslat egységesítené az át nem vett útlevelek érvénytelenítésének szabályait, és garanciális feltételekhez kötné az adatkiadást. Az indoklás szerint, ha elfogadják, átláthatóbbá és szigorúbban szabályozottá válhat az útlevél-nyilvántartás kezelése.
Az Energiaügyi Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta azt a rendelettervezetet, amely az úti okmányokkal kapcsolatos feladatok ellátásában hatékonyabb együttműködést akarna elérni a közreműködő szervek – például a járási hivatalok és a konzuli tisztviselők – valamint az általános hatáskörű útlevélhatóság között.
Az új szabályozás középpontjában az állna, hogy az útlevélkezelési folyamatok és az adatkezelés átláthatóbbá, garanciális szabályok mentén ellenőrizhetővé váljanak.
A módosítás egyik leglényegesebb pontja az át nem vett útlevelek kezelési rendjének egységesítése és szigorítása lenne. A tervezet szerint a járási hivatalok vagy más útlevélhatóságok 60 nap elteltével, míg a konzuli tisztviselők egy év után érvénytelenítenék az át nem vett útleveleket, majd az okmányokat visszajuttatnák az útlevélhatósághoz, ahol azt selejteznék, előkészítenék megsemmisítésre, és minden lépést rögzítenének az útiokmány-nyilvántartásban.
Egyébként ez a gyakorlat részben már létezik, de jelenleg nincs ennyire részletesen szabályozva, és az eljárások sem egységesek.
A javasolt rendeletmódosítás részletes szabályokat tartalmazna arra is, hogyan történhetne az útiokmány-nyilvántartásból való adatszolgáltatás. Az adatigénylést a kérelmezőnek az általános hatáskörű útlevélhatóságnál kellene benyújtania, és ebben igazolnia kellene az érintettel fennálló kapcsolatot, valamint az adatfelhasználás jogalapját is, akár konkrét jogszabályhely megjelölésével, akár a jogalapot igazoló dokumentummal.
Az adatszolgáltatás csak akkor teljesülhetne, ha az azonosításra megadott ismérvek kizárólag egyetlen személyre illenek, illetve a közvetlen hozzáférés engedélye legfeljebb egy évre lenne érvényes.
Amennyiben a hozzáférés jogalapja vagy célja megszűnne, az engedélyt az útlevélhatóság visszavonná.
A tervezet továbbá néhány technikai pontosítást is tartalmaz, például az „érvénytelenítés, selejtezés, megsemmisítés” szövegrészek precízebb nyelvi megfogalmazását, valamint egyes szakaszok hatályon kívül helyezését a korszerűbb szabályozás bevezetése érdekében.
portfolio.hu