Kiderült, mennyi pénzt nyúltak le a magyarok bankszámláiról
Közel 8,5 milliárd forintot loptak el 2025 első három hónapjában a magyarok bankszámláiról, 5,8 milliárd forintot átutalásokkal, 2,7 milliárdot kártyás csalásokkal szereztek meg a bűnözők, ami nagyjából stagnálásnak felel meg - derül ki az MNB friss pénzforgalmi statisztikájából. Az év első felében a károk nagy részét ismét az ügyfelek állták, ám a kárviselési szabályok a közeljövőben változhatnak: a bankok várhatóan nagyobb részt vállalhatnak magukra a károkból. A kártyás fizetések és az azonnali átutalások egyre népszerűbbek miközben a bankok pénzforgalmi bevételei is híztak, ám ebben nagy szerepe volt a tranzakciós illeték megemelésének. Mutatjuk, mi minden történt legutóbb a hazai elektronikus pénzforgalomban.
34 milliárd forintot loptak el egy év alatt
Megjelent az MNB első negyedéves pénzforgalmi statisztikájába, amelyből az is kiderül, hogy az elektronikus pénzforgalomban mennyi és milyen visszaélések történtek. A statisztika külön kezeli az átutalásokkal elkövetett és a kártyás csalásokat, ezeket összesítve elmondható, hogy az idei első negyedévet is magába foglaló, legutóbbi 12 hónapos időszak alatt több mint 34 milliárd forintot loptak el a csalók a hazai ügyfelektől.
Átutalásokkal 23,5 milliárd forintot, kártyás csalásokkal további 10,7 milliárd forintot lovasítottak meg a szélhámosok. A friss számok bár továbbra is magasak, az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest az átutalásos csalásoknál 33,6 milliárd forintról csökkent 23,5-re az ellopott összeg, míg a kártyás csalások értéke 9,33 milliárd forintról nőtt 10,7 milliárdra.
Átutalásos csalások
Az átutalásos csalások esetében fontos megjegyezni, hogy 2024 első negyedévében egy kiugró vállalati visszaélési eset jelentősen torzította felfelé a csalási statisztikát, ebben a negyedévben rekordösszeget, közel 13,4 milliárd forintot nyúltak le a bűnözők a számlákról. Ehhez képest most látványos, hogy kevesebb, mint felére, 5,8 milliárd forintra csökkent a sikeres visszaélések száma a negyedévben. Ám a kiugró értéktől tisztítva negyedévről negyedévre inkább stagnálást mutatnak a számok.
A visszaélési módszerekben jelentős változás nem figyelhető meg, továbbra is az adathalászattal, illetve pszichológiai manipulációval elkövetett visszaélések teszik ki az esetek legnagyobb részét mind a kártyás, mind az átutalásos visszaéléseknél.
Kártyás csalások
A kártyás csalásoknál hasonló trendek látszódnak, bár a jelek szerint itt sem sikerült a Covid-időszak után, 2022-től felfutott csalási értéket felszámolni. Viszont az biztató, hogy negyedévente 2-3 milliárdos érték legalább nem növekszik tovább érdemben.
Az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest nagyjából stagnált, közel 2,7 milliárd forintot tett ki az ellopott összeg.
Az ügyfelek állják a károkat
Abban továbbra sem volt változás, hogy a leírt kár legnagyobb részét továbbra is az ügyfelek viselik. ezen szeretne változtatni az MNB, a csalások elleni „öt csapás” egyike szerint éppen az lenne a cél, hogy a bankok nagyobb részt viseljenek az elszenvedett károkból.
A negyedévben az átutalásos csalások esetében az ügyfelek állták a károk több, mint 99 százalékát.
A kártyás csalásoknál valamivel jobb a helyzet az ügyfél szempontjából, ugyanis az idei első negyedévben az ügyfelek a károk nagyjából 80 százalékát viselték, a többin a kereskedők (6%) és a bankok (14%) osztoztak.
Változnak a kárviselési szabályok
Az "öt csapásból" a negyedik pont, vagyis az MNB törvénymódosítási javaslata arról szólna, hogy a bank viselje a kárt azokban az esetekben,
- amikor a bank nem alkalmazott erős ügyfélhitelesítést,
- amikor az ügyfelet a bank nevében manipulálták a csalók.
A jogszabály részletei még nem ismertek, a tét azonban nagy: tízmilliárdos nagyságrendől is szó lehet. Az MNB alelnöke az öt csapásról szóló sajtótájékoztatón egy külföldi példát is említett, ahol az első olyan kárt, amikor a bank nevében verik át az ügyfelet, a bank állja:
Hollandia példája azt mutatja, hogy egy éven belül 69%-kal sikerült csökkenteni az ügyfelekre terhelt károkat.
Mivel éves szinten 30-40 milliárd forintot lopnak el a csalók, hasonló kárösszeg mellett a szektor több tízmilliárdos teherrel nézhet szembe. Egyelőre megy a huzavona annak kapcsán, hogy hol húzzák meg a határt, azaz hogy mi számít majd súlyosan gondatlan viselkedésnek az ügyfél részéről, és ezt mikor vizsgálhatják egyáltalán a bankok.
A teljes cikk itt olvasható.
portfolio.hu