Fontos döntést hozott a MÁV: vasútvonalakat ad át
Előkészítés alatt a vonalátadás és -átvétel a két vasúttársaság között. A MÁV csoport és GYSEV közötti munkamegosztás változásából az utasok semmit nem fognak érzékelni.
A vasútvonalak átadás-átvételének előkészítése utolsó fázisához érkezett, 2025. július 1-jétől a GYSEV 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV csoporttól – derült ki a MÁV keddi tájékoztatásából. Mint ismert, Lázár János 10 vállalásának egyike volt az, hogy növekszik a GYSEV szolgáltatási területe.
A közlemény kiemelte, hogy a két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel: az észak-dunántúli utasok július 1-jét követően is ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban.
A vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését, azonban hosszú évek után végre megoldódik az úgynevezett tarifatörés problémája, vagyis július elsejét követően immár a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok.
Ezeket a vonalakat érinti az átadás-átvétel
A januári, miniszteri bejelentést követően azonnal megkezdődtek és jelenleg is folyamatosak az egyeztetések a MÁV csoport és a GYSEV szakemberei között a vonalátadás- és átvételről.
A két vasúttársaság szakembereinek egyik kiemelten fontos feladata volt, hogy véglegesítsék átadás-átvétellel érintett vasútvonalak pontos határait. Ez meg is történt, az alábbiak szerint:
- a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
- a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
- a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza,
- a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
- a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
- a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
- a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
- a 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
- a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
- a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem),
- a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza
A 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetése komoly szakmai kihívás, hiszen jelentős méretű vasúti pályáról, illetve az ahhoz tartozó ingatlanok, többek között állomásépületek, kiszolgáló létesítmények pontos átadásáról, átvételéről is egyeztetni kell a MÁV csoportnak és a GYSEV Zrt.-nek.
Így zajlik a MÁV és a GYSEV partnersége
A vasúttársaságok szakemberei többféle munkacsoportban hetente egyeztetik a különböző aktuális feladatokat. A cél mind a MÁV csoport, mind pedig a GYSEV részéről az, hogy az átadás-átvétel zökkenőmentesen valósuljon meg, ami az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel: az ő életükben nem jelent változás, a két vasúttársaság közötti munkamegosztás újragondolása.
A MÁV közleményen kiemelte, hogy a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését: 2025. július 1-jétől a GYSEV Zrt. egy vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között vesz át személyszállítási közszolgáltatási feladatokat.
A többi érintett szakasz esetében a személyszállítási tevékenységet a rendelkezésre álló járművek függvényében, fokozatosan veszi át a GYSEV.
vg.hu
(Képek: Kanizsa Médiaház és mavcsoport.hu)