Balaton utca, mentőállomás, öröm és düh - Fejlesztések Nagykanizsán

facebook megosztás

Még a nyári szünet előtt, júniusban tartanak egy közgyűlést a frakciók. Ezt követően, várhatóan szeptemberig, egy politikailag csendesebb időszak jön, bár ezt Kanizsán mindig merész dolog kijelenteni. Annál is inkább igaz lehet mindez, hiszen az őszi időszaktól gyakorlatilag ráfordulunk a 2026-os kampányra. A most tárgyalt hónap leginkább a fejlesztésekről és az utcanevek helyes írásmódjáról szólt.

Többször írtunk már a versenyképes járások programról, s kormány újítását fogadó politikai csatákról, hiszen ezen formula első lépésként Nagykanizsának 122 millió forint elvonást jelentett. Majd a közgyűlés úgy döntött, egy 3 milliárdos fejlesztési igényt nyújt be. Mint az Czunyiné Bertalan Judit, területfejlesztésért felelős államtitkár zalakarosi előadásából kiderült, ezzel az egész országban a kanizsai járásé lett a legnagyobb beadott kérelem, összesen 3,6 milliárdért fejlesztenének a települések. Kanizsa az előzetes tervek szerint intézmények támogatására is fordította volna ezt az összeget, kiemelve például a Piarista Iskolát és a Thúry Technikumot, de a gyerekek közétkeztetésének finanszírozása, valamint a Mentőszolgálatot érintő beruházás is szerepelt a listán.

Arról már Horváth Jácint posztolt, hogy mindebből csak az utolsó elem valósulhat meg. „Versenyképes Járások Program - öröm és düh egyszerre ÖRÖM, mert a nagykanizsai mentőállomás fejlesztésére 50 millió forint támogatást kaptunk. Tavaly ősszel kezdtem el az egyeztetéseket a helyi mentőállomás vezetőivel, hogy milyen fejlesztések szükségesek Nagykanizsán ahhoz, hogy még egy mentőegység működhessen a városban és a térségben, illetve hogy a jelenlegi körülmények javuljanak. Később bejárást tartottunk, a projektről egyeztetések is voltak. Ez munka érett be most, be is adtuk a projektet a Versenyképes Járások Programba, ahol 50 millió forint támogatást kaptunk.

DÜH, mert a járási 500 millió forintos keretből mindössze ez az 50 millió forint jutott Nagykanizsának. Ez mindössze 10 százalék. Úgy, hogy a város lakossága a járás lakosságának 60 (!) százaléka.  Persze sejtettük, hogy a Fidesz politikai bosszúja itt is sújtani fogja a várost. Sem az általunk javasolt általános és középiskolákat, sem a szakképző iskolákat, sem a gimnáziumokat, sem a közétkeztetést, sem a szociális intézményeket nem tartották támogatásra érdemesnek…” – fogalmazott a polgármester a közösségi oldalán.

Előzményként Horváth Jácint a következőket emelte ki: „A Járási Fejlesztési Fórumon a térség polgármesterei több módosító javaslatomat is leszavazták, amikor a miniszter felé a javaslatot megtettük…Leszavazták a fórumon a környékbeli polgármesterek, hogy Nagykanizsa legalább a javasolt 1 milliárd forint 40%-ára tegyen javaslatot, ami a 60 % lakosságarányhoz képest egy jó kompromisszum lehetett volna. De ezután többséggel leszavazták a másik módosító javaslatomat is. Ez arról szólt, hogy a megyei elnök által javasolt 270 millió forintra (27%), amit Kanizsának javasolt, a várost képviselő polgármesterként én tegyek javaslatot. Magyarán azt sem engedték meg nekünk, hogy a Nagykanizsának szánt bő keretre mi tegyünk javaslatot. A járás jelen lévő polgármestereinek többsége ellenünk szavazott (rajtam és két másik polgármestert kivéve). És ez a 270 millió forint lett nekünk végül 50 millió a végső döntésnél, amikor az 1 milliárd forintnyi javaslatból a járásra jutó 500 millió forintnyi döntés lett. Persze Cseresnyés Péter ott ült a polgármesterek mögött, és nagyon figyelt ki mit mond, ki hogy szavaz... Szóval természetesen politikai döntés született, Cseresnyés Péter megint a város ellen dolgozott, amihez a Fórumon részt vevő települések polgármestereinek többsége is asszisztált.”

Szintén beszámoltunk már néhányszor a TOP-os projektek helyzetéről. Nemrégiben a Balaton utca felújításának beruházása lépett egy szintet. Erről is posztolt Horváth Jácint: „A város egyik legforgalmasabb gyűjtő útjáról van szó, amely a Huszti téri körforgalomtól egészen a Boszorkány utcai csomópontig (Penny kereszteződés) kap teljesen új burkolatot, beleértve a Hevesi utcai körforgalmat is. A fejlesztés részeként megoldódik a hosszú ideje fennálló csapadékvíz-elvezetési probléma is, amely évek óta nehezíti a közlekedést ezen a területen. A beruházás tervezési fázisa hamarosan kezdődik, a kivitelezés legkorábban 2026-ban indulhat el.”

Az alapvetően pozitív hír kapcsán, lett némi politikai csörte az ÉVE-frakció és a kormányoldalhoz köthető, zalakocka.hu között. Az utóbbi portálon megjelent hír ugyanis azzal vádolja a városvezető grémiumot, hogy még az utca nevét sem írták helyesen, hiszen az Balatoni. Ennek a kérdésnek a végére mi egyébként már 2022 novemberében pontot tettünk, hiszen Czupi Gyula, akkori könyvtárigazgató segítségével kikutattuk, hogy a választási kerületek beosztását tartalmazó dokumentumban, – amely hivatalosnak tekinthető – Balaton utcaként szerepel az érintett terület. Az ÉVE-frakció a következőképpen válaszolt: „Minden bizonnyal elkerülte a figyelmüket, hogy 2025. május 26-án Önök a következőket írták a Fidesz Dél-Zala oldalon, hogy 491 millió Ft kormányzati forrásból újul meg a Balaton utca. A zalakocka.hu oldalon 2025. június 6-án megjelent cikkükben meg saját magukat meghazudtolva állítják, hogy a Balaton utca az Balatoni utca, és hogy Horváth Jácint posztjában nem említette meg a hazai 15%-os társfinanszírozást (nem így fogalmaztak, de részletkérdés). Egyrészt a Balaton utca hivatalosan Balaton utca, így érthetetlen számunkra a zalakocka.hu oldalukon a kioktatásuk, hogy az márpedig Balatoni utca. Ezen vitatkozzanak maguk között, hátha sikerül eldönteniük a vitát. Másrészt a Balaton utca nem kormányzati forrásból újul meg. A TOP_PLUSZ-1.3.2-23-NA1-2025-00003 számú projekt döntően Európai Uniós forrásból valósul meg. A hazai forrás ebben a projektben 15%. Vagyis nem kormányzati forrásból újul meg, nincs semmi újabb félmilliárd, az elvonások csak az idén viszont több mint 1 milliárd Ft.”

MIKÓ-BARÁTH György

(Megjelent a Kanizsa Újság 2025. június 11-ei számában.)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.