Dühöngenek a magyar vásárlók: egyre többen panaszkodnak a fogyasztóvédőknél, lassan tarthatatlan a helyzet

facebook megosztás

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez egyre több kérdés érkezik a jótállás alá eső hibás termékek kijavításával kapcsolatban, mégpedig leginkább az borzolja a fogyasztók kedélyeit, hogy esetenként hosszú heteket, szélsőséges esetben akár hónapokat várnak arra, hogy a vállalkozások eleget tegyenek kijavítási kötelezettségüknek.

A kifogások tárháza, mint a FEOSZ írja, hatalmas: várni kell az alkatrészre; a gyártó nem engedélyezi a cserét; muszáj megvárni a gyártó válaszát a kijavításról; most van a szezon, ezért nincs kapacitás a javítások elvégzésére. Vagy egész egyszerűen nem érkezik válasz a hibabejelentésre heteken keresztül.

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályai szerint a jótállásidőtartama: 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év, 250 000 forint eladási ár felett három év. Ez a határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik.

A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta. A fogyasztó a jótállás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti.

Fontos rendelkezés, hogy ez a fogyasztó döntésén múlik, hogy kihez fordul, nem lehet ide-oda küldözgetni.

Ha a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a vállalkozás részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Ha a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni. Ha pedig a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Ezen rendelkezések alól kivételt az alábbi termékek jelentenek: elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó, valamint a motoros vízi jármű.

penzcentrum.hu

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.