A tinédzserek szerint félelmetes a TikTok-algoritmus pontossága

facebook megosztás

Sok gyermek már 8-10 évesen elkezd tiktokozni, pedig a platformra elvileg csak 13 éven felüliek regisztrálhatnak - mutat rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss, a hazai TikTok-felhasználók szokásait vizsgáló tanulmánya. A mintegy ezer, 18-49 éves felnőtt online, reprezentatív kérdőíves felmérésén, valamint 10-17 éves fiatalok fókuszcsoportos vizsgálatán alapuló kutatás arra is rámutat, hogy a felhasználók más felületekhez képest a TikTokon kevésbé érzik zavarónak a reklámokat.

Az NMHH azt közölte szerdán az MTI-vel, hogy a 18-49 évesek több mint fele regisztrált már TikTok-fiókot, a kedvenc platformjuk mégis a Facebook maradt, míg a TikTok csak a negyedik legnépszerűbb közösségi felületük.

A platformra regisztráltak csaknem fele azonban így is legalább egy órát tölt naponta tiktokozással, a legtöbbet a 30 éven aluliak, az alacsonyabb iskolai végzettségűek, valamint a megyeszékhelyeken élők, míg a legkevesebbet a 40 éven felüliek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és a fővárosiak töltik a platformon.

Úgy folytatták, hogy a TikTokot továbbra is a rövid, tömör és gyorsan fogyasztható videókért szeretik a legtöbben: bár a platform próbálkozik az egyre hosszabb videók engedélyezésével, a megkérdezettek kétharmada továbbra is elsősorban a legfeljebb 30 másodperces videókra kíváncsi.

A felhasználók többnyire rábízzák magukat az algoritmusra, és a platform által ajánlott tartalmakat fogyasztják - tették hozzá.

A 10-17 évesek jellemzően szintén elégedettek az algoritmus kínálatával, bár gyakran félelmetesnek érzik, mennyire pontosan képes eltalálni az érdeklődési körüket.

Sokan nézik külön az általuk követett csatornákat is, ezeket azonban eredetileg általában szintén az algoritmus ajánlotta számukra, élő adásokat a felhasználók csaknem fele szokott nézni, ajándékot, vagyis anyagi támogatást pedig összesen 14 százalékuk küldött már valamelyik tartalomgyártónak.

Azt írták, a 18-49 éves felhasználók mintegy 40 százaléka maga is osztott már meg tartalmakat a platformon, de jellemzően nem üzleti célból: azokból pénzt keresni a feltöltők csupán 13 százaléka szeretne, de saját vállalkozást népszerűsítő videókat is csupán 9 százalék szokott megosztani.

A tartalomgyártás célja a legtöbb esetben inkább az önkifejezés, a saját hang hallatása, és persze a többi felhasználó szórakoztatása; a felnőttek közül a legtöbbet a harmincas korosztály posztol.

A tanulmány szerint a 10-17 évesek jellemzően passzívabbak, ők inkább csak fogyasztják a tartalmakat, ugyanakkor a legfiatalabb tizenévesek többet posztolnak, mint idősebb társaik.

A késői tinédzserévekben a passzivitás fő oka egyrészt, hogy egyre inkább szeretnék a saját adataikat biztonságban tudni, másrészt, hogy egyre jobban félnek a negatív kritikától. Az önkifejezés és a kapcsolattartás platformja számukra sokkal inkább az Instagram - fűzték hozzá.

Közölték azt is, hogy a TikTok mára a reklámkampányokban is megkerülhetetlenné vált, a platformon feltűnő hirdetéseket mégis csupán a felnőtt felhasználók 19 százaléka tartja igazán zavarónak. Ennek oka lehet, hogy a fizetett tartalmak a TikTokon organikusabban képesek beilleszkedni az egyéb tartalmak közé, mint más felületeken.

A hirdetéseket ugyanakkor a megkérdezettek alig 8 százaléka érzi saját maga számára nagyon vagy inkább relevánsnak, a felhasználók több mint harmada kattintott már hirdetésekre, és 14 százalékuk vásárolt is azok nyomán, a fizetett tartalmakra a 30-39 évesek a leginkább fogékonyak.

A felnőtt felhasználók kétharmada kiemelten fontosnak tartja az adatai biztonságát, és csaknem ennyien fektetnek külön figyelmet az adatvédelmi beállításaikra is.

Konkrét adatvédelmi aggálya azonban a felhasználók mindössze egyharmadának van, és tízből csupán egy felhasználó tekint a platformra kiberbiztonsági kockázatként - közölték.

A fiatalok többsége átlagosan 10-12 éves korában kezd el tiktokozni, de a kutatás fókuszcsoportos interjúi arra is rámutattak, hogy sokan már korábban, 8-10 éves korukban regisztrálnak a platformra.

A fiatalok jellemzően naponta használják a TikTokot, hétköznapokon pedig általában egy-két órát töltenek a platformon.

A https://youtu.be/GKBRCztg-Mg linken elérhető videóban Soós Edina, az NMHH kutatási munkatársa nyilatkozik a témáról - áll a közleményben. A kutatás elérhető: https://nmhh.hu/cikk/251214/A_hazai_TikTokfelhasznalok_szokasai_es_attitudjei

MTI

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.