Ne parkolj a zöldre!
Számos alkalommal számoltunk már be Nagykanizsa parkolási problémáiról, főként a legsűrűbben lakott Keleti városrészre, a Nagykanizsai Kanizsai Dorottya Kórház környékére, valamint a belvárosra fókuszálva. A szabálytalanul parkoló autósok figyelemfelhívására nemrég tájékoztató kampányt indított a városvezetés.
A kórház parkolási problémáit sikerült valamilyen szinten enyhíteni, hiszen 2024 decemberében létesült egy új, 45 férőhelyes parkoló az egészségügyi intézménytől mintegy 250 méterre, a Burger King mellett. Az autók mennyisége leginkább a lakótelepek környékén okoz hatalmas gondot, a lakossági visszajelzések alapján délután és estefelé alig találni megállóhelyet. Ma már nem ritka, hogy egy család akár 2-3 autóval is rendelkezzen, viszont a több évtizede kiépített lakótelepek parkolói nem ilyen mennyiségre lettek tervezve. Ebből kifolyólag sokaknak lesznek szimpatikusak a zöldterületek megállóhely szempontjából. Az Attila utcában még január elején éppen ezért, a lakók kérésének eleget téve hoztak létre a Netta-Pannonia parkgondozói egy zöld sávot, amely a szabálytalanul parkoló autósokat igyekszik megakadályozni. Azóta új erőfeszítésekbe is kezdett a városvezetés, egy tájékoztató kampány segítségével. „Fokozottabban érvényt szeretnénk szerezni Nagykanizsa közgyűlésének a zöldfelület-gazdálkodás helyi szabályairól, illetve a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló önkormányzati rendeletben leírtaknak” – nyilatkozta Bodó László városüzemeltetési és közbiztonsági tanácsnok.
– Önkormányzatunk egy információs akció keretében tájékoztatja a város lakóit, ami január végétől február hónap végéig tart annak érdekében, hogy az említett két önkormányzati rendeletben foglaltaknak érvényt tudjunk szerezni. Felkértük a társasházkezelőket, akik partnereink is zömében, hogy a társasházak lépcsőházaiban az általunk kinyomtatott felhívást helyezzék el, illetve hívják fel a lakóknak a figyelmét, hogy a parkolási övezetekben lakóknak a Via Kanizsa olcsóbb parkolást ajánl fel. Vannak szerencsés utcák, például a Zárda utca, amelytől mintegy 50 méterre található a Szent József tér fizetős parkolója, melyet hétközben elfogadható áron igénybe tudnak venni az ott lakók. Emellett az övezeten belül lakók lakhelyének megfelelő szektorra vonatkozó éves várakozási engedélye első gépjárműre vonatkozóan 5500 Ft+ÁFA/év, második gépjárműre vonatkozóan 13500 Ft+ÁFA /év. Tapasztalatunk szerint napközben 75%-os, 16 óra után 25%-os a parkoló kihasználtsága, mégsem veszik igénybe azt az ott lakó gépjármű-tulajdonosok – mondta el Bodó László.
Az akcióhoz segítségül kérték a közterület-felügyelet munkatársait, akik tájékoztató lapokat helyeznek el a zöldterületen várakozó gépjárművekre, felhívva a szabályszegők figyelmét a várható következményekre. Bakonyi Tamás, a közterület-felügyelet vezetője elmondta, több pozitív lakossági visszajelzést kaptak már a zöldterületek megvédésével kapcsolatban.
– Az említett önkormányzati rendeletekben leírtak mellett a KRESZ is szabályozza a megállás és várakozás előírásait, ez általában mindig az úttestre vonatkozik. Zöldterületen akkor intézkednek a felügyelők, ha megállást és várakozást tiltó tábla alá egy kiegészítő tábla is kerül, mely szerint a padkán illetve az úttest mellett sem lehet megállni és ha esetleg zöldterület van mellette, akkor ez közlekedési szabálysértésnek minősül, és ekkor szabálysértési eljárást indítanak a felügyelők. Most jelen pillanatban felhívást teszünk közzé, minden gépjárműnek a szélvédőjére teszünk egy felhívást arról, hogy a gépjármű tulajdonosát tájékoztatjuk a helyi rendeletről, hogy van egy ilyen helyi rendelet és hogy ezt be szeretnénk tartatni. Ez szerintem 1-2 hétig el fog tartani, és onnantól kezdve pedig közigazgatási eljárásokat fogunk indítani – árulta el Bakonyi Tamás.
Az akció igen megosztónak bizonyult a közösségi oldalakon. A kommentelők átlagosan két táborra oszlanak: van, aki üdvözli, míg mások teljességgel elutasítják. Az írásokból kiderül, az autósok sokszor kényelmi szempontból választják az illegális parkolást, mondván, nem fognak több száz métert gyalogolni a lakásukig. Sokan egyenesen fel vannak háborodva azon, hogy „közigazgatási eljárások indításával fenyegetik” őket. Az önkormányzat természetesen igyekszik enyhíteni a problémát a parkolóhelyek bővítésével is, azt azonban tudomásul kell vennie a kanizsaiaknak, hogy ez szinte kizárólag csak a zöldterületek csökkentésével valósulhat meg. Az Attila utcában, valamint a Platán soron is tervben van egy fejlesztés, de a Kossuth tér lehetőségeit is vizsgálják.
SZABÓ Fanni
(Képek: Kanizsa Médiaház)
(Megjelent a Kanizsa Újság 2025. február 5-ei számában)