Irány Kapronca!

facebook megosztás

A legutóbbi közgyűlésen Károlyi Attila képviselő (ÉVE) hozta fel a Nagykanizsa-Kapronca közötti út rövidítésének ügyét. A Zala határától nem messze fekvő Zákány mellett vezethet majd egy új útszakasz Horvátország irányába. Párszáz méterre itt a határtól már elérhető a 41-es főút, amely a Horvátországban meglévő Dráva-hídon keresztül elérhetővé tenné Kaproncát. Az út kikötése, a határmetszési pont valahol ott lehetnek, ahol 2015-ben nagy számban érkeztek a menekültek Horvátország felől Magyarországra.

k

Horváth Jácint polgármester az új út építésével kapcsolatban azt mondta, hogy Kapronca és Nagykanizsa között már évek óta nagyon jó a kapcsolat és ezt tovább tudná erősíteni egy rövidebb út megépülte. Ahogy fogalmazott, Nagykanizsának minden megoldás jó lehet a három lehetőségből. Akár a murakeresztúri híd, akár a zákányi új út kiépítésével, de a gyékényesi, már meglévő murvás út fejlesztésével is jelentősen rövidülne a távolság a két város között.

Igen, három lehetőség is felmerült a szomszédos, jelenleg közúton 70 km-re levő város közötti közlekedés kiépítésére. Az egyik egy álomhíd építése Murakeresztúr térségében. Ez hatalmas összegbe kerülne, mely mögött leginkább a parlamenti képviselő lobbija áll. Hogy ebből mikorra és mennyiből lehet valóság, ma még nehéz megmondani. A másik lehetőség ez a bizonyos, fentebb már említett zákányi terv. Információink szerint ez a legesélyesebb fejlesztés, mert erre uniós támogatási szándék is mutatkozik. Ennek az útnak az elkészítése töredéke lenne a murakeresztúri változatnak, ráadásul még további legalább tíz kilométerrel rövidítené a két város közötti közúti távolságot. Nagykanizsáról alig fél óra alatt lehetne erre Kaproncára érni, kb 35 km-es távot megtéve. Van egy harmadik, már működő nyomvonal is.

Gyékényesen át is el lehet jutni Horvátországba. Igaz, ez kb. 4 és fél kilométerrel hosszabb, mint a még csak tervben létező zákányi, de már van. Elmentünk, megnéztük. Gyékényes és Gotalovo között egy murvás útszakaszon lehet gépkocsival átjutni. Teherforgalomra és jelentősebb közúti forgalomra ez az út alkalmatlan, de megerősítésével, szélesítésével érdemes lenne foglalkozni. Gyékényesen a temető mellett kell befordulni. Innen a határig kb. másfél kilométer, onnan nagyjából 200 méter a murvás útszakasz. Ott pedig jön már a horvátok 41-es főútja, amely egyenesen vezet a Dráva-hídra, és negyed órányi autózást követően Kapronca központjában lehetünk.

Ezen az úton és Zákány határában is visszaköszönt a közelmúlt. Ugyan már nem kellene, hogy ott legyen, de még mindig áll a kerítés, megerősítve a pengés dróttal a két ország határán. Hogy ezen a határszakaszon mennyi értelme volt megépíteni, arra nem nehéz válaszolni. A 2015 nyarán, Horvátországból szervezetten, vonattal szállított menekültek áradata egyik napról a másikra megszűnt, majd ezt követően a kilenc év alatt illegálisan itt senki nem akart átjutni a zöldhatáron. Horvátország schengeni csatlakozását követően fél év múlva minden fizikai akadályt meg kellett volna szüntetni a határon. 2023. július elsején járt le ez a határidő, de a két ország között továbbra sem lehet szabadon bárhol átkelni. …de ez már egy másik történet.

Tar Mihály

(Megjelent a Kanizsa Újság 2024. november 6-ai számában)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.