Szigorítás a rollereseknek

facebook megosztás

A kötelező biztosításról szóló szabályozás július 16-tól lépett életbe. Erre a jármű egyre nagyobb népszerűsége, illetve az egyre több okozott baleset adott okot.

Napjainkban csaknem 80 ezer roller járja a közutakat, elterjedésükkel együtt pedig egyre gyakoribb a jármű által okozott balesetek száma. Azokra az elektromos rollerekre kell biztosítást kötni, amelyeknek tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t vagy saját tömege nagyobb, mint 25 kg és legalább 14 km/h sebességre képes. Ugyanez a szabályozás vonatkozik minden egyéb elektromos rásegítéssel működő eszközre is, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre. Nem kell biztosítást kötni azonban az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra, mozgáskorlátozott személyek általi használatra szánt kerekesszékes járművekre, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett e-moped járművekre. Számos esetben olyan anyagi és személyi károkat okoztak rollerek, hogy ezt muszáj volt valamiképpen szabályozni – árulta el Pálné Péter Eszter, a START Autósiskola vezetője.

– A KRESZ jelenleg sajnos nem szabályozza, tehát az, hogy milyen járműkategóriába tartozik a roller, az még a mai napig nem meghatározható. Segédmotorként vagy kerékpárként tekintsünk rá? Amíg ez így jogszabály szerint nem lesz szabályozva, sajnos számos közlekedési szabálysértés esetén hosszú-hosszú vitára adhat okot. Ez egy nagyon jó kezdeményezés, hogy legalább biztosításhoz kötik a roller használatát, de még nagyon sok minden van hátra a szakma szempontjából – árulta el Péter Eszter.

A vezető hozzátette, Kanizsán is egyre többen használják ezeket a kétkerekűeket, zömében fiatalok, akik sokszor nincsenek is tisztában a forgalomban való közlekedés szabályaival. Éppen ezért az autóiskolában vezetni tanulóknak külön felhívják a figyelmét a vakmerő rolleresekre. Stejer Immánuel csaknem mindennap rollerrel közlekedik Nagykanizsán. Nagyon hasznosnak tartja a döntést, ő már korábban is biztosítással és védőfelszereléssel használta a saját járművét. Azonban szerinte sok esetben a helyi közlekedőkkel is probléma van.

– Nagyon sokan a járdán használják, túl gyorsan mennek, száguldoznak, átmennek a piroson, a kerékpársávot használják, index az nincsen sehol, nem is lehet tudni, hogy merre mennek. Sokan este részegen, amikor voltak azok a kölcsönözhető rollerek, akkor estek keltek velük, ez így nem jó, valamit mindenképpen tenni kellene – hangsúlyozta Stejer Immánuel.

Pálné Péter Eszter hozzátette, legideálisabb az lenne, ha a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolná őket a szabályozás, ez a kérdés azonban egyelőre vitatott. A rollereseknek azon is érdemes elgondolkozni, hogy saját magukra is kössenek balesetbiztosítást, hiszen akár ők is szenvedhetnek komoly sérüléseket.

Szabó Fanni

(Megjelent a Kanizsa Újság 2024. július 31-ei számában)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.