Kiszámolták, mennyi idő alatt tud félretenni az átlag magyar egy új autóra
Egy új autó megvétele sokak számára elérhetetlennek tűnik. Ez nem meglepő, hiszen az elmúlt években csaknem minden jelentősen drágult, a magyar fizetések ehhez képest kevésbé emlekedtek. Pár élethelyzetet nézve kiszámoltuk, hogy hány évnyi gyűjtés kell ahhoz, hogy valaki új autót vehessen.
Egy ilyen számítás nagyon összetett és egyénenként eltér. Ezért csak két átlagosnak mondható élethelyzetet veszünk alapul. Egyik esetben egy egyedül élő személy és egy egygyermekes család helyzetét figyeljük. A cél mindkét esetben egy új autó, 7 millió forintból. Ennyiért Suzuki Vitarát, Swiftet, Dacia Dustert, Sanderót vagy akár Toyota Aygo X-et is lehet kapni.
Ahhoz, hogy pontos képet kaphassunk a 2022-es adatokkal számolunk, ugyanis erre az évre a KSH már egy egészen átfogó, feldolgozott adatbázissal rendelkezik. Az elmúlt két évben természetesen változtak az árak és a kötelező kiadások, ahogy a bérek is, viszont két év alatt a kettő közötti különbség nem torzult jelentősen.
Családi gyűjtés
A KSH 2022-es helyzetképét használjuk, amiből kiderül, hogy a háztartások egy főre jutó éves nettó jövedelme 2,2 millió forint, vagyis a statisztika átlagcsaládja, átlag 4,4 millió forintból gazdálkodik egy évben. A háztartások egy főre jutó éves fogyasztási kiadása pedig 1,7 millió forint, ez két fő esetében 3,4 millió forintot jelent, vagyis szabadon felhasználható összeg egy évre egymillió forint.
Ez egy olyan összeg, amiből a vis maior helyzeteket rendezni kell, illetve az extra kiadásokat fedezni. Feltehetően ritka az, amikor ez az egymillió forint érintetlen marad, optimális esetben a felét, de ha realistábbak vagyunk, akkor inkább a harmadát képesek félretenni, mint megtakarítás. Vagyis egy hétmillió forintos autó megvétele 14-24 évbe telne.
A KSH a közlekedést is belevette a kiadásokba, ha azzal számolunk, hogy jelenleg a háztartásnak nincs autója, akkor ez a kiadás jelentősen kevesebb, mert csak bérlettel és jegyárral kell számolni. A közlekedés a táblázatban csaknem 12 százalékot tesz ki, vagyis nagyjából 300 ezer forint plusz marad a család kasszájában. Így ha évente 800 ezer forint a félretett pénz a hétmillió forint 9 év alatt gyűlik össze, ha pedig az éves megtakarításunk 600 ezer, akkor 12 év alatt érhető el a célösszeg.
Ez viszont nem egy reális élethelyzet, a valósabb a hitel vagy lízing finanszírozás. Ehhez vegyünk alapul egy Toyota Aygo X-t, ami picit jobban felszerelve 6,94 millió forint. Kétmillió forint önerőt 2-7 év alatt lehet összegyűjteni. A 10,7 százalékos THM-mel ellátott fennmaradó összeget pedig 72 hónap fizetjük ki, akkor a havi bevételből 92-93 ezer forintot kell levonni – ezt pedig nemcsak a legoptimálisabb félmillió forintos megtakarításból nem lehet finanszírozni, de a KSH adataiból kiszámolt egymillió forintból sem.
Egyedülállóként
Ha egy egyedülállót veszünk alapul, akkor a KSH háztartási adatai már helyenként torzul, de kiegyenlítődik. Ugyanis egy személyre terhelődik az ingatlan kötelező költsége, viszont étkezésre kevesebbet. Vagyis ha megtartjuk a fent említett éves 2,2 milliós nettó jövedelmet, az 1,7 milliós kötelező kiadással, akkor a maximális fennmaradó megtakarítás félmillió forint.
Ugyanúgy történhetnek váratlan kiadások, ahogy egy főnél. Optimális esetben ezek éves szinten 150 ezer forintba kerülnek, de ennek duplája is reális. Így 7 millió forint összegyűjtése 20-35 évbe is telhet.
Ha maradunk az Aygo X finanszírozásánál, akkor ismét abba a falba ütközünk, hogy a havi 92 ezer forintos hitel éves szinten 1,1 millió forintot jelent, de ha 84 hónapos futamidőt nézünk, akkor is havi 82 ezerről beszélünk. A kétmillió forintos kezdőrészlet gyűjtésébe pedig felesleges belekezdeni, ami amúgy 6-10 évbe telne.
A fenti két példa nem reprezentatív, hanem egy, a KSH által kimutatott átlaggal való számolás. Ennél vannak rosszabb és jobb anyagi helyzetek is Magyarországon, de ezekből is kialakulhat egy pontos elképzelésünk, hogy egy új autó vásárlása mennyire nem egyszerű az átlagadatok alapján, egyes esetekben pedig kivitelezhetetlen.
totalcar.hu
(Kép: Unsplash)