Oltásban a háziorvosok, a kulturális szféra segítséget nyújt Kanizsán
Hetek óta fáradhatatlanul dolgoznak a háziorvosok. A védőoltások beadásának megszervezése, az adminisztráció is rájuk hárul a rengeteg túlóra mellett. Viszont kitartanak, folyamatosan végzik vállalt feladatukat, nem egy praxisban segítséggel.
Nem maga az oltás tényleges beadása a nagy munka, hanem az adminisztráció, amivel együtt jár – mondta el elsősorban Vörös Henriette, a 8. számú nagykanizsai körzet háziorvosa. A Kanizsa Televízió stábja március utolsó hétvégéjén forgatott a rendelőben, azon a bizonyos szombaton, amikor már 8. hete végezték a plusz feladatot város- és országszerte a háziorvosok a koronavírus elleni küzdelemben a védőoltások beadásával. A március 27-i hétvégén már kapott a háziorvosi rendelő segítséget.
– Így a mai napra tervezett 55 beteget, akit behívtunk - a második adag kínai Sinopharm védőoltás beadására - sokkal flottabbul, gyorsabban és gördülékenyebben megy a segítséggel – fogalmazott a körzet doktornője.
De honnan is érkezett segítség? A kanizsaiak számára névről, akár arcról is ismerős lehet Kovácsné Mikola Mária, a Kanizsai Kulturális Központ igazgatója. Mint azt elmondta: a felhívást követően az egész intézmény a kezdeményezés mellé állt.
– Az Emberi Erőforrások Minisztériumának kulturális államtitkárságától érkezett egy felhívás a kulturális szféra munkavállalóihoz. Hiszen a mi intézményeink pillanatnyilag zárva tartanak, minden tevékenység, minden munka virtuális térbe ment át. De az egészségügy nagyon leterhelt napjainkban. És mi felajánlottuk az önkéntes munkánkat, konkrétan itt Nagykanizsán. Most a háziorvosi rendelőkben teljesítünk szolgálatot. A KKK munkatársai közül most én vagyok az első, aki ilyen feladatot ellát, adminisztratív tevékenységről van szó. A jövő héten pedig több más kollégám lát majd el a különböző háziorvosi rendelőkben ugyanilyen adminisztrációs feladatot – mondta el Kovácsné Mikola Mária, a Kanizsa Kulturális Központ igazgatója.
Fizikailag, szellemileg is nagy teher, de ez a feladatunk – így fogalmazott Vörös Henriette. A doktornő hangsúlyozta: a célkitűzés az, hogy minél előbb, minél több embert tudjanak oltásban részesíteni, de ez nem rajtuk múlik, hanem a kiszállított oltóanyagok mennyiségén.
– Ez eléggé rapszodikus. Mármint, hogy melyik héten mennyit kapunk, milyen fajtát. És az oltás típusához kell a betegeket berendelni, behívni. Ezen kívül meg kell szervezni azt is, hogy a kórházi oltópontokra bejussanak a betegeink. Őket nem csupán ki kell értesíteni, el kell látni orvosi dokumentációval is. Mert tudniuk kell a kórházban a kollégáinknak, hogy a betegeink milyen kezelésekben részesülnek, milyen betegségekkel rendelkeznek, milyen allergiás problémáik vannak. Az oltás beadása előtt mindezt tisztázni kell a kórházban is – magyarázta a doktornő.
A helyi tapasztalatok azt mutatják, az oltásra jelentkezők fegyelmezetten érkeznek, tartják az előre kiküldött időpontokat. A szervezés során pedig figyelembe veszik azt, hogy a váróteremben ne alakuljon ki tömeg, illetve az oltásra várakozók ne keveredjenek az egyéb problémával jelentkező betegekkel. A 8-as számú háziorvosi körzet doktornőjének a különböző vakcinákkal kapcsolatban az a tapasztalata: a telefonos értesítések során szorulnak a páciensek információra, akkor teszik fel a kérdéseiket.
– Sokszor tapasztaltuk azt, hogy „Ezt nem szeretném, mert ezt hallottam róla…”. Nehéz volt a betegekkel így dűlőre jutni. Mostanra viszont eljutottunk odáig, hogy a harmadik hullám szörnyűséges számadatait hallva - emellett a tájékozódást segítve – elfogadják a védőoltást a Magyarországon az ötféle vakcina közül. De kikérik a véleményünket. Minden alkalommal elmondjuk, és úgy hívjuk be őket. Azt az oltást ajánljuk számukra, ami a meglévő betegségeikkel együtt adható – szögezte le a doktornő.
Vincze Adél
Fotó: Czigóth Sándor
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Kanizsa Újság 2021. április 9-én megjelent számában olvasható.