Hogyan válasszunk nevet cégünknek?
Amikor valaki vállalkozásba kezd, számos nehéz döntést kell meghoznia, melyek ráadásul hosszútávra szólnak. Egyik ezek közül a névválasztás. Bármennyire is egyszerűnek tűnik, jól át kell gondolni, hisz nem túl jó sűrűn nevet változtatni, ha kiderül, hogy nem a legmegfelelőbbet választottuk. Továbbá a név imázst közvetít a cégről, azonosítja a vállalkozást, megjegyezhetővé teszi.
Éppen ezért az ötletelés során figyelembe kell vennünk a tevékenységi kört, a célcsoportunkat és adott esetben a területi, kulturális sajátosságokat is, ahol működünk, ahol értékesítünk, vagy ahová szolgáltatást nyújtunk. Gondolunk itt például a névválasztást tekintve a nyelvre –magyar vagy például angol legyen– továbbá a célcsoporthoz is igazodjon a stílus. Lehet játékos, bohókás vagy komoly, a lényeg, hogy passzoljon. Ezeket figyelembe véve kezdhetjük saját vállalkozásunkra vonatkozóan a névválasztást.
Milyen a jó cégnév?
- Könnyen megjegyezhető
Talán mondanunk sem kell, hogy ez miért fontos. Ezáltal könnyebben be tudják azonosítani az emberek a vállalkozást, ráadásul tovább tudják adni a hírét másoknak. Nem beszélve arról, ha televízióban, rádióban vagy online reklámozni akarjuk, akkor nem árt, ha a célcsoport meg is jegyzi a nevet. Ehhez hozzájárulhat, ha a név rövid, valamint nem tartalmaz a közönség számára ismeretlen szavakat, kifejezéseket. Természetesen találkozhatunk számos olyan sikeres céggel, melyek neve egy kitalált szó, de azt hozzá kell tenni, hogy sokkal intenzívebb marketing tevékenységre van szükség ahhoz, hogy egy eddig ismeretlen kifejezés széles körben beépüljön a köztudatba.
- Kapcsolódik a vállalkozáshoz
Az sem árt, ha valamilyen szinten utal a vállalkozás tevékenységére a név, és első hallásra már kötni tudjuk valamihez. Például egy kertészetnek inkább virág nevet adjunk, mintsem ételt, de természetesen ebben az esetben is a kivétel erősíti a szabályt. Gondoljunk csak például az Apple márkára, de mi ha tehetjük, igyekezzünk egyértelműbb nevet adni cégünknek.
Milyen folyamatokon keresztül válasszunk cégnevet?
Természetesen akadnak olyanok, akik a cég ötletének megfogalmazódásakor már 100%-ig biztosak abban is, hogy milyen néven fogják elindítani, de ez a ritkább eset. Ha mi még csak most gondolkodunk, akkor a következő lépéseket tartsuk szem előtt!
- Ötletbörze
Jó megoldás egy ötletbörzével kezdeni, ahol részt vesznek cégtársak, közeli barátok, rokonok, vagy akinek adunk a véleményére, kreatív és a vállalkozás tevékenységi körével, céljaival is tisztában van. Ebben a fázisban még nincs rossz ötlet, jegyezzünk fel mindent, hisz lehet, hogy a későbbiekben ezek hatására fogjuk megtalálni a tökéletes nevet. Akár ismételjük meg az ötletbörzét többször is, és a végén jussunk el addig, hogy van egy pár lehetséges névből álló listánk.
- Domain foglaltság
Ezután a felmerült ötleteket teszteljük domain névként! Ellenőrizzük, hogy foglaltak-e az általunk regisztrálni kívánt végződéssel. Így arra is gyorsan fény derül, ha egy másik vállalkozás már használja az általunk tervezett nevet és még idejében tudunk változtatni. Nem beszélve a honlap jelentőségéről. Érdemes olyan nevet választani, melyet egy az egyben tudunk majd használni domainként is a weboldalhoz, így könnyebben meg tudják jegyezni az érdeklődők.
- Teszteljük!
Ezután az 1-2 befutót teszteljük le másokkal is, hogy számukra is azt fejezi-e ki, mint amit mi szeretnénk. Elég megjegyezhető és érthető-e.
Amennyiben megvan a befutó, azonnal jegyezzük be és foglaljuk le a domain nevet is, még mielőtt kitudódik és más csapna le rá előttünk! Sok sikert!
Forrás: racost.hu
(Borítókép: pixabay.com)